Fem byggstenar för din hälsa: 3. Motion

Man behöver inte vara atlet för att röra sig enligt Kneipps motionsmetod. Även motion som integreras i vardagen och enklare sporter ökar välbefinnandet på ett bestående sätt och stärker kroppen fysiskt.


När Sebastian Kneipp levde arbetade de flesta hela dagen med hårt kroppsarbete. På kvällarna var de trötta och hade inget behov av att röra på sig.

Likväl hade motion stor betydelse i Kneipps lära. ”När en maskin utsätts för hårda förhållanden och inte används, glömmer man snabbt bort den, till slut blir den bräcklig och faller sönder och man kan inte använda den. Precis detsamma sker med kroppen”, sa Kneipp och förordnade i sina skrifter t.ex. regelbunden vedhuggning och tröskning.

 

Till skillnad från på 1800-talet lever de flesta idag ett stillasittande liv. Vi tar bilen även om vi bara ska en kort sträcka och fritiden tillbringar vi ofta orörliga framför tv:n. Den harmoniska balansen mellan kroppslig och själslig motion som Kneipp rekommenderade är idag mer aktuell än någonsin.


Motion i vardagen

Bewegung in den Alltag einbauen

Det krävs inte mycket för att integrera motion i vardagen.

  • Ta trapporna istället för hissen
  • Låt bilen stå och cykla eller gå till arbetet

 

Redan dessa aktiviteter som är lätta att integrera i vardagen stimulerar cirkulationen, stärker immunsystemet och har en positiv effekt på alla ansträngda nerver.

Skonsamt men regelbundet
Den som vill stärka hälsan och öka välbefinnandet på ett bestående sätt, ska alltid använda sig av följande Kneipp-princip: ”Allt har sin tid och allt bör ske med måtta”.


Det behövs således ingen topprestation för att rycka upp kroppen. Kneipp skulle snarare avråda från en alltför ambitiös och ensidig gymträning, som bara tjänar till att bygga upp biceps eller spänna magmusklerna.


Utomhussporter som simning, vandring, löpning eller bollsporter är särskilt bra för hälsan eftersom de samtidigt belastar kroppen. Helst bör man göra detta 2-3 gånger per vecka.


Mycket motion i friska luften

Idag letar allt fler människor efter det enkla. Kneipps livsstil är naturlig och tidlös. Enligt hans holistiska lära är det lugna aktiviteter som har störst effekt. Exempelvis en långpromenad i friska luften. Även cykel eller vandring kopplar på ett enkelt och harmoniskt sätt ihop naturupplevelsen med motionen. Här spelar ålder och kroppsliga förutsättningar knappast någon roll – det är aktiviteter som kan utövas av alla överallt.

Huvudsaken är att det är roligt
Det finns inga stränga bestämmelser eller förbund. ”Det som är bra för själen kan inte skada kroppen” menar människovännen Sebastian Kneipp.
All sport man är tvingad till ger lite. Simning är visserligen hälsosamt, men vad spelar det för roll när bara tanken på det kalla vattnet ger gåshud. Det är inte alla sporter som passar alla. Deet är de individuella förutsättningarna som styr. Det viktiga är att uppskatta den egna prestationen, att hålla det på en meningsfull nivå och kunna känna glädje.


© 2017 Kneipp. Alla rättigheter förbehålles.