Fem byggstenar för din hälsa: 4. Kost

En balanserad kost är grunden för ett hälsosamt och aktivt liv. Här handlar det inte om dieter eller kostscheman. Att äta enligt Kneipp är att äta medvetet. Men inte asketiskt. Att njuta och må bra i kroppen kommer först. Att leva betyder enligt Kneipp inte nödvändigtvis att vara smal. Det är emellertid den bästa utgångspunkten för en trivselvikt – och att behålla den i längden. Inte ens prästen var asket – tvärtom. Enligt hans holistiska metod handlade det inte om stränga dieter, om bestämmelser eller förbud, utan om en balanserad njutning av näringsriktiga och fettsnåla livsmedel. Den ”enkla, näringsrika kost” som Kneipp älskade står således i perfekt samklang med dagens modern näringslära. Den rekommenderar en fullvärdig kost med mycket frukt, grönsaker, spannmåls- och mejeriprodukter enligt mottot ”mer från växtriket, mindre från djurriket”.

Omställning av kosten leder till framgång

Den som vill leva ett hälsosamt liv med en kropp som mår bra, behöver ingen diet, utan bör istället ställa om sin kost steg för steg till en fettsnål, balanserad kost kombinerad med mycket motion.


Rikligt med frukt och grönsaker
Krispiga frukter och grönsaker gör dig inte bara mätt, de smakar även gott. Inga andra livsmedel innehåller så få kalorier och samtidigt så många bioaktiva substanser. De är samtidigt förstklassiga leverantörer av vitaminer, mineraler och kostfibrer. De som får i sig för lite av dessa livsviktiga ämnen via kosten, bör balansera det med lämpliga kosttillskott.

Använd bara sparsamt med fett och fett av bra kvalitet
Befolkningen runt Medelhavet gör det – använder bara vegetabiliska oljor som förser kroppen med essentiella fettsyror och fettlösliga vitaminer. I princip gäller dock: Använd sparsamt med fett. Ett gram fett innehåller dubbelt så många kalorier som ett gram kolhydrater eller ett gram protein. Särskilt förrädiskt är det ”dolda” fettet som finns i t.ex. chips och choklad, men även i korv, ost och fettrika såser.

Ät fullkornsprodukter ofta
Byt från vitt bröd till fullkornsbröd! Även müsli, fullkornsris, hirs och dinkel är härliga inslag i en fullvärdig kost. De mättar betydligt bättre än produkter av vetemjöl och ger samtidigt kroppen värdefulla näringsämnen och kostfibrer. Mindre animaliska livsmedel.

Inom ramen för en sund kost ska man då och då avstå från kött, korv och fettrika mejeriprodukter. Ett bra alternativ som samtidigt tillför näringsrika proteiner är sojaprodukter och framförallt fisk.

Drick mycket
Drick minst två liter per dag, i första hand mineralvatten och ört- eller fruktte.
Många tycker det är svårt att dricka mycket, men det finns små trick man kan använda för att överlista sig själv:

  • Drycker utan eller med lite kolsyra är lättare att dricka 
  • Ha alltid en kanna härligt te till hands


Lägg in en råkostdag
En råkostdag då du bara får i dig näring från färsk frukt, grönsaker och sallad rekommenderas. Råkost smakar underbart, gör dig mätt och innehåller rikligt med hälsofrämjande ämnen.

© 2017 Kneipp. Alla rättigheter förbehålles.