Intervju med vår expert: ”Bada och slappna av”

Unser Experte Dr. Frank im Interview: "Baden und Entspannen"

Dr. Frank, kan du med några meningar berätta vilken effekt vatten har på människan?

Dr. Frank: Vatten är livselixiret för allt levande på jorden. Enligt Kneipp har vatten, t.ex. genom växelduschar, den huvudsakliga funktionen att snabbt och ett effektivt framkalla temperaturförändringar i enskilda kroppsdelar som huden och underliggande vävnad. Som en följd av temperaturförändringen sker motsatta temperaturförändringar i de här kroppsdelarna och effekten blir en bättre genomblödning.

Många människor avstår från badkar när de planerar badrummet eftersom de sällan badar och vill använda utrymmet till annat. Vad säger du om det?

Dr. Frank: Det är verkligen synd. Ett badkar bör vara medelpunkten i ett vackert och inte alltför litet badrum. Med ett vackert inrett badrum har men en egen liten wellness-oas hemma, som man inte bara kan glädja sig åt dagligen, utan även kan använda för lindrande bad vid sjukdomar som förkylning eller reumatism. 


Ett helbad ensamt har bra effekt. Vad kan badtillsatser tillföra? Hur förstärker de effekten?

Dr. Frank: Lämpliga badtillsatser kan ytterligare bidra till totaleffekten.


Exempel: Förkylningsbad kan ha antibakteriella, antivirala och inflammationshämmande effekter i tillägg till den värmande effekten, den immunstimulerande effekten och den avslutande kallvattenterapin. Innehållsämnena i Reumabad kan ha en gynnsam effekt på inflammationsparametrar och en smärtlindrande effekt.


Eteriska oljor och dofter har rogivande effekt. De kan både ha en direkt effekt på nervsystemet och på luktsinnet ensamt (aromaterapeutisk effekt) och påverka de komplexa processerna i hjärnan och leda till en anti-stresseffekt, en sömnförberedande effekt eller bara en känsla av välbefinnande.

 

Måste det alltid vara ett helbad?

Dr. Frank: Det måste absolut inte alltid vara ett helbad. Men: Ett reumatiskt bad vid spänningar i axel-nackområdet och ett förkylningsbad kan jag inte tänka mig som annat än ett helbad. Även bad mot stress och jäkt och för sömnförberedelse bör vara behagliga varma helbad.

Svala eller kalla halvbad är bra som uppfriskande vid varma dagar. Då uppgår badtiden bara till några sekunder eller minuter.

 

Hur ofta ska man bada för att känna av en långsiktig positiv effekt som t.ex. inre ro, bättre hud, mindre spänningar? Räcker det med 1–2 bad per månad?

Dr. Frank: Det räcker absolut inte! I princip gäller den gamla Kneipp-regeln även här: Typ, varaktighet och intensitet av en Kneipp-behandling ska anpassas till det individuella tillståndet och behovet vid den aktuella tidpunkten.


För det första kan det betyda ett bad nästan varje kväll för avslappning eller som förberedelse för en skön sömn, för den andra ett bad varje morgon under en vecka mot förkylning och för den tredje ett kallt kort bad tidigt på eftermiddagen en het sommardag för att fräscha upp sig och därefter kunna arbeta vidare vid skrivbordet.


Vi badar i huvudsak i varmt vatten. Varför bör vi bada mer i kallt vatten vid ”wellness-behandlingar” eller växelbada?

Dr. Frank: Enligt Kneipps vattenterapi har kallt vatten de mest hälsofrämjande effekterna.


Varmt vatten har dock också betydelse: De utvidgar blodkärlen, är avslappnade, behagligt och inbjuder till njutning. Därmed har det en viktig funktion, som inte ska underskattas mentalt, framför allt mot stress, inre oro, reumatism, muskelvärk osv. Det är inte bara människor med lågt blodtryck som har nytta av att i slutet av ett varmt bad under kort tid använda kallt vatten. Blodtrycket och därmed även välbefinnandet stiger till normala nivåer, varefter en lång uppvärmning följer.


Vid växelbad är man ofta varm när man börjar. Även om man bara ska använda kallt vatten måste man vara varm när man börjar. Detta är mycket viktigt att alltid avsluta växelvarma behandlingar med kallt vatten. Växelvarma fotbad är för övrigt ett bra insomningsmedel!

 

Hur tar jag en Kneipp-dusch i min dusch?

Dr. Frank: Egentligen är det inte svårt att ta en Kneipp-dusch i en vanlig dusch. Det avgörande är duschhuvudet och slangen. Duschen ska ha en slang som är tillräckligt lång (minst 2 m) för att du ska kunna styra vattenstrålen på ett bekvämt sätt. Duschhuvudet ska ha ge en mjuk vattenstråle med mycket vatten, som minst har en diameter på 1,5 cm.


Målet är ett mjukt vattenflöde som kan omsluta benet, armen osv. över en stor yta (en ”vattenmantel") med rinnande vatten. Om vattenstrålarna är hårda sprutar vattnet bort från huden istället för att rinna längs med den. På så sätt uteblir stor del av kyl-/värmeeffekten.

 

Hur kan jag integrera den positiva effekten av vatten i min vanliga vardag, som på grund av tidsbrist ofta präglas av stress och jäkt?

Dr. Frank: Det viktig här är: Tänk om! När man bara mäter det viktiga i livet med vad man har ”klarat av” under dagen, är det inte så konstigt att man till slut är ”slutkörd”. Redan i badkaret får man möjlighet att glömma stress och jäkt. När man tar ett bad ger man sig själv tid och gör en välgärning. Ett ”lyckligt avbrott” i 20 minuter i ett härligt bad kan vara viktigare än att ha klarat av 20 aktiviteter istället för 19.


Men även om man är beredd att investera 20 minuter kan man med bara två minuter utföra en Kneipp-behandling på morgonen i duschen, t.ex. med kalla benduscher, kalla ansiktsduschar eller, om man är van, helkroppsduschar. Då känner man sig redo för vad som helst.


Det är dock alltid viktigt att komma ihåg att ha en balans mellan stress och lugn och glädje!

© 2017 Kneipp. Alla rättigheter förbehålles.