Avslappning

Entspannen Sie sich! Nach einem warmen Bad fühlen Sie sich wie neu geboren

Slappna av!


Efter ett varmt bad känner man sig pånyttfödd. Glöm tiden och återhämta dig från vardagens påfrestningar. Vi visar dig hur du gör.


Inom den moderna wellness-rörelsen är vatten en viktig del för ett holistiskt välbefinnande. Den naturliga styrkan hos växter och örter stärker kropp och själ. Nerver och muskler slappnar av vilket är balsam för själen. De eteriska oljorna från värdefulla växter som finns i många badtillsatser har effekt på hela kroppen vid ett helbad.

Hälsosamma badtips

För att badet verkligen ska fungera som en helhetsupplevelse och en njutning för alla sinnen och för att kraften i det varma vattnet ska ha effekt, ska du beakta vissa badregler.

Vattentemperatur:
I princip gäller: Ju varmare badvattnet är, desto mer fett och fukt förlorar huden. För hett vatten är dessutom en onödig belastning på hjärtat och cirkulationen. Och det är faktiskt motsatsen till den lugnande effekten ditt varma bad ska ha. Vattentemperaturen ska vara mellan 36 och 38 °C.

Badtid:
Bada minst 5 och högst 20 minuter. Kroppen behöver några minuter för att ta upp vattnets värme och innehållsämnena i badtillsatserna. Musklerna och blodkärlen slappnar av och du blir trött. Dessutom stimuleras svettproduktionen och ämnesomsättningen, varvid flera skadliga ämnen utsöndras från kroppen. Allt för långa bad belastar huden och cirkulationen på samma sätt som ett för varmt bad.

Tidpunkt:
Den bästa tiden för ett avslappnande bad är vid 21-tiden, eftersom det gör dig trött och förbereder dig för en vilsam natt. Kneipp har tagit fram särskilda badtillsatser för detta, t.ex. Badpärlor ”lungt slut”.

Tips för välbefinnande

För en avslappnande effekt är också badrummets inredning viktig: i en stämningsfull och ren atmosfär är det lätt att skämma bort sina sinnen. Inred t.ex. badrummet i varma, ljusa färger som du tycker om. Mjuka badrumsmattor och härliga handdukar som går ton i ton avrundar rumskänslan. Förgyll oasen med blommor. Fuktighetsälskande krukväxter eller färska blombuketter passar bra. Även fina accessoarer hör till, t.ex. snäckor som du plockade på din senaste badsemester.


Med alla sinnen:
Undvik grälla neonfärger. Vänligt, varmt ljus är mycket bättre för en effektiv avslappning av kropp och själ. Det är enkelt att skapa en magisk, sinnlig atomsfär med några vackra stearinljus. Under badet kan du också låta dina öron njuta av din favoritmusik. Till ett avslappningsbad passar lugn bakgrundsmusik. Vid ett aktivt bad kan du låta rytmiska klanger strömma genom rummet. Men smaken är olika. Den valda musiken ska bidra till helhetsupplevelsen. Ett glas frisk juice eller en kopp doftande te som väntar på badkarskanten och som också ger en fin smakupplevelse är pricken över et.


Avslappning:
Gör det nu riktigt bekvämt för dig i badkaret. Använd om möjligt en badkudde som du kan luta huvudet mot för att slappna av i nacke och axlar. Det som gäller vid simning gäller också vid bad: lägg dig inte i vattnet med full mage. Bara på det sättet kan du slappna av helt och skicka din tankar på en lugn resa.

Skönhetsvård:
Du kan också använda badet för skönhetsvård. Lägg en ansiktsmask eller gör en hårkur och låt verka medan du slappnar av i vattnet.
Vårt tips för ännu härligare hudvård: Droppa en droppe av din favoritkroppsolja i badvattnet. Torka dig därefter inte med en handduk, utan klappa hellre huden torr. Då får kroppsoljan ännu bättre effekt på huden. Efter badet ska du ta dig tid att smörja in kroppen med en bodylotion eller en hudolja. Då återfår du den fuktighet du har förlorat.


Temperatur:
Badrummet ska ha en behaglig temperatur mellan 25 och 30 °C för att du ska bibehålla den härliga effekten av det varma badet. Även det rum du ska vara i efter badet ska ha en behaglig temperatur. Lägg före badet fram härliga handdukar och en skön badrock, som värms upp på elementet till en behaglig temperatur, och vira dem om dig efter badet.

Vila:
Efter badet rekommenderar vi 30 minuters vila. Då fortsätter effekten av det varma vattnet. Gör det bekvämt på soffan med din favoritfilt och förläng njutningen av det varma badet. Det går att öka effekten av avslappningen, t.ex. genom att lyssna på lugn musik, läsa ett par sidor i en bok eller genomföra en progressiv muskelavslappning.

© 2017 Kneipp. Alla rättigheter förbehålles.